Метою даних запитань і завдань є виявлення сформованості у дитини певних якостей, необхідних
для навчання.
Інтереси дитини
Для з'ясування кола інтересів малюка організуйте в ігровій формі
телевізійне інтерв'ю з казковими персонажами.
У вас, наприклад, маска кота Леопольда, а він бере інтерв'ю у Чебурашки:
Шановний,
скажіть, будь ласка, у
вас є вдома
іграшка? (...)
А найулюбленіші які?(...).
Крім конструкторів, ви більше нічого не любите? (...)
Що ви вже сконструювали? (....).
Розкажіть телеглядачам, що ви звичайно малюєте. (...).
Порадьте телеглядачам, в які ігри цікаво грати
(....).
Можна дитині
запропонувати помінятися ролями, і в своїх відповідях їм продемонструвати широкий спектр інтересів. Або ж
нехай вона навчить нової гри когось із друзів, а ви поспостерігайте за
ходом інтерв'ю .
Асоціації
Запропонуйте дитині гру, де на будь - яке назване
слово відповісти (обов'язково швидко ) іншим словом, яке першим спадає на
думку.
Спочатку візьміть на себе роль того, хто
відповідає.
Наприклад: дитина скаже дерево, а ви – гілка і т.д. Коли він зрозуміє
правила гри, поміняйтесь ролями і називайте слова: дівчинка,
машина, сім'я, книжка, бійка, ялинка, телевізор, літо, покарання, школа,
собака, ранок, веселощі, дитсадок, морозиво,
хвороба, бабуся, казка, гроші, мультфільм, танок, гра, заняття, плавання. Перелік слів доповнити, змінити. Фіксуйте час реакції ( від слова до відповіді).
Зверніть увагу на те, які слова змусили дитину замислитися, які розсмішили її, розсердили, залишили байдужою.
Відповіді
залишіть, щоб згодом проаналізувати, які слова викликають асоціації у дитини, які відповіді даються легко і швидко, а які зумовлюють труднощі. Фіксувати результати можна за такою формою: порядковий номер, слово,
відповідь, час реакції.
Розподіл уваги
Ця властивість
уваги, коли кілька справ виконуємо одночасно. Запропонуйте дитині лічити вголос
до 10, можна у зворотному порядку - як ускладнення і водночас виконувати разом з вами прості, відомі їй вправи. Щоб скласти
думку про рівень розвитку уваги,
порівняйте результати всіх вправ та тестів.
Здатність до переключення
уваги
Дитина має уважно
слухати слова і плескати в долоні щоразу, коли трапляється назва тварини: шафа, собака, кінь, ліжко, кіт,
поїзд, горобець, машина, ворона, книжка,
корова, коза.
Можна також встати, коли почуєш назву рослини: дорога, тигр, береза,
пшениця, літак, троянда, змія, зуб, лялька, гриб, школа, ромашка.
Чи зуміла дитина не переплутати завдання ? Скільки помилок припустила ?
Якщо помилок не більше дві, - здатність до переключення уваги
добра. Це не тільки тест, а й вправа на розвиток уважності.
Схильності
Глибше зрозуміти схильності дитини допоможе вправа на завершення речень, які треба самому додумати: „Ти вмієш придумувати! Фантазувати? Давай перевіримо. Я починатиму фразу, як ти продовжиш. Тільки швидко, довго не
замислюючись." Поясніть, що правильних і неправильних відповідей не буває
тут, всі
відповіді - правильні, головне придумувати їх швидко. Коли почали працювати, не квапте, але фіксуйте час реакції. «Коли я
виросту, я буду...», «Мені нудно, коли...»,
« Не люблю, коли...», «Найцікавіше - це ....», «Мій найкращий друг ....», «Мені подобається...», «Дорослі не люблять
коли...», «Моя найулюбленіша справа -
це ....», «Мене завжди хвалять за ...», «Як мене сварили, коли...», «Узимку найкраще...», «Тато мене завжди хвалить за:
......
Обсяг
уваги
Для виявлення обсягу уваги дитини
запропонуйте їй повторити сказане. Починай те з короткої мовленої вами фрази 6
складів. Якщо дитина повторила її правильно,
промовляйте довшу. Фрази можуть бути такими: „ Таня любить ляльку" (6скл).
„Чашка стоїть на столі (7скл). „У лісі співають птахи" (16). „Кішка
побігла за мишкою" (9). „Маленький собачка замерзає" (10).
„Книжка та олівець лежать на столі" (11) „Качечка швидко плаває по
озеру"(12). „Сердитий мороз пофарбував дітям щічки" (13). „Діти пішли
до лісу по гриби і ягоди" (14). „Страшенна буря зруйнувала хатину
рибалки" (14). „Перший чистенький сніжок падає на замерзлу землю"
(16). „Навесні прилетіла пташка і почала вити гніздо" (17). „Петрик любить
казку про сірого вовка і хитру
лисичку" (18). „Улітку після дощу діти дуже люблять бігати
босоніж" (19). „Сьогодні вранці діти дуже гарно прибрали свою
кімнату" (20). „Хлопчики ходили до
лісу гуляти і піймали там зайчика" (21). „Малі кошенята цілими днями
бавляться та граються одне з одним" (22).
Хороший обсяг уваги - 17-22 склади.
Задовільний -11 -16 складів
Незадовільний - 6-10 складів.
Порівняння
предметів з пам'яті
Дитині пропонують такі
пари уявлень:
•
муха і метелик;
•
будинок і хатинка;
•
стіл і стільці;
•
книжка і зошит;
•
вода і молоко;
•
сокира і молоток;
•
фортепіано і скрипка;
• пустощі і бійка:
лоскотати і гладити;
• місто і село.
Щоб дитина задумувалась на завданні, нехай уявить те, що треба буде
порівняти, Запитайте її, наприклад, „Ти бачив муху ? А метелика ?".
Після короткої бесіди про кожну пару слів запропонуйте порівняти їх; „Чи
схожі між собою муха і метелик? А може ні? А чим відрізняються
один від одного?" Відповіді краще записувати, щоб потім
проаналізувати. Отже, скільки пар слів дитина вдало порівняла? Що дитині легше:
шукати відмінності, чи подібності ?
Якщо порівняння здійснене правильно, виділені ознаки
подібності і відмінності, то за одну проаналізовану пару слів
виставляйте п'ять балів. Якщо порівняння неповне, виділені ознаки, подібності або
ознаки відмінності, - виставляйте 4 бали. Якщо
порівняння здійснюються за випадковими, неістотними ознаками (наприклад:
молоток і сокира лежать у коробці, молоко і воду не можна пити з холодильника),
а головні ознаки дитина не називає, виставляйте 3 бали.
Якщо дитина не
відповідає па запитання, чим подібні І чим відмінні предмети, виставляйте 2 бали. Якщо відчуває труднощі не тільки з порівнянням, а й з уявленням
змісти у кожного слова окремо - виставляйте 1 бал.
Висновки: добрі результати від
39 до 50-ти балів, середні - від 27 до 38-ми балів, погані - від І 0 до 26-ти балів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий