https://childdevelop.com.ua/articles/develop/4031/- джерело
Чого хочуть усі турботливі батьки? Звичайно ж, щоб дитина правильно розвивалася, засвоювала нові навички, займалася дійсно цікавою для неї справою й досягла успіху в ній. Не кожна дитина стане наступним Ейнштейном, але допомога й підтримка рідних людей у розвитку здібностей допоможе малюкові досягти успіхів в обраному занятті. А значить, він зможе знайти душевну рівновагу та прожити щасливе життя. Адже ніщо так не радує будь-яку людину, як заняття улюбленою справою.
Види дитячих здібностей в залежності від типу інтелекту
В однієї дитини може бути відразу кілька здібностей з абсолютно різних сфер. Не варто зациклюватися на одному таланті. Секрет виховання гармонійної особистості – всебічний розвиток і розкриття потенціалу людини.
Усі здібності людини можна умовно розділити на кілька видів. Класифікація базується на теорії «множинного інтелекту», розробленій доктором Говардом Гарднером. На його думку, наявні тести на вимірювання рівня інтелекту не дуже точні. Доктор пропонує свою класифікацію, що складається з 9 видів інтелекту. Спостерігаючи за своєю дитиною, ви легко зможете визначити, в яких сферах їй варто розвиватися надалі.
Міжособистісний інтелект
Діти вміють швидко й легко знаходити спільну мову з іншими людьми. Вони доброзичливі, добре ладнають як з однолітками, так і з людьми старшого віку. Уміють слухати, терплячі, серед своїх друзів часто виконують роль «миротворців». Добре відчувають емоції й настрій тих, хто їх оточує (високий рівень емпатійних здібностей), іноді виступають у ролі розрадників.
У них багато близьких друзів, у товаристві займають лідерську позицію. Віддають перевагу командній роботі й іграм, люблять вступати в різні громадські організації. Якщо ваша дитина проявляє такі риси – її здібності лежать в сфері спілкування. Це майбутні лідери й керівники. Рекомендується заохочувати навички активного слухання та ораторські здібності.
Внутрішньоособистісний інтелект
Це діти з добре розвиненою саморефлексією («мислителі»), але друзям та родичам часто здається, що вони витають у хмарах. Віддають перевагу внутрішньому світу, а не зовнішньому, можуть бути сором'язливими або замкнутими. Вважають за краще не відповідати в класі, а після уроків довго говорити з учителем на дану тему. Часто такі діти знають, чого хочуть від життя, і ставлять собі чіткі життєві цілі. Цікавляться історіями з життя людей і часто ведуть щоденник.
Дитина з розвиненим внутрішньоособистісним інтелектом – це «річ у собі». Вона не любить ділитися своїми хвилюваннями, уникає відвертих розмов. Таку дитину не потрібно насильно записувати в театральні гуртки та змушувати займатися іншими заняттями, де потрібне спілкування. Це майбутні письменники, філософи, психологи, працівники IT сфери. Дайте дитині доступ до цікавої їй інформації, підтримуйте у всіх починаннях.
Просторовий інтелект
Діти з яскраво вираженими візуально-просторовими схильностями – «природжені художники». Вони помічають найдрібніші деталі, мають гарну уяву. Добре малюють і відчувають кольори, із задоволенням займаються фотографією й відеозйомкою. Розповідаючи або пояснюючи що-небудь, вони активно жестикулюють руками.
Це майбутні дизайнери, митці, особистості з надзвичайно розвиненим творчим потенціалом. Можуть бути дещо емоційні. Для розвитку здібностей ви можете разом займатися творчістю, будувати конструктори, ліпити з пластиліну, малювати або облаштовувати дизайн приміщення.
Тілесно-кінетичний інтелект
Діти добре розвинені фізично. Мають схильність до занять спортом та інших видів фізичної активності (акторська майстерність, будівництво та інші). Їм подобаються заняття, що мають практичну спрямованість (моделювання, шиття, приготування їжі, виготовлення різних речей). У них добре розвинена координація рухів і рівновага, тому вони часто досягають успіху в заняттях танцями.
Насправді, з дітей із розвиненим тілесно-кінетичним інтелектом може вирости як видатний актор театру й кіно, так і успішний хірург, відомий спортсмен або кухар. Визначте, до яких видів діяльності найбільше тяжіє дитина, і поступово розвивайте її схильності. Нічого страшного, якщо в ранньому дитинстві вона буде успішно займатися спортом, а в старшому віці захоче змінити заняття. Це нормальне явище для кожної людини. Головне – ваша повна підтримка та прийняття.
Логіко-математичний інтелект
Діти з надзвичайно розвиненим логічним мисленням. Їм легко даються математичні дисципліни, зокрема усна лічба. Часто цікавляться наукою й тим, як влаштовані речі. Схильні виконувати дії певним чином, аж до того, що це стає їх нав'язливою ідеєю. Їх непокоїть, коли люди не розділяють їх поглядів. Вони організовані й пунктуальні, часто складають списки, що треба купити та справ, які необхідно виконати протягом дня тощо. Люблять працювати поодинці.
Як і діти з розвиненим внутрішньоособистісним інтелектом, «логіки» часто бувають самотні, уникають галасливих товариств і великих зібрань людей. Віддають перевагу вузькому колу спілкування, що складається з найбільш довірених осіб. Якщо направити здібності дитини в правильне русло, вона може досягти успіху в програмуванні, математичних дисциплінах, аналітиці та в суміжних професіях.
Лінгвістичний інтелект
Діти з яскраво вираженими мовними здібностями. Люблять читати книги. Для власного задоволення пишуть оповідання та вірші. Обожнюють розповідати про те, що прочитали в книгах. Мають великий словниковий запас і високу грамотність, добре відрізняють відтінки значень слів. Уміють правильно викладати свої думки й пояснювати що-небудь іншим людям. На дозвіллі люблять розгадувати кросворди, грати в ігри зі словами.
Це майбутні «майстри пера», перекладачі, викладачі іноземних мов, редактори. Заохочуйте любов дитини до книг. Якщо її цікавлять іноземні мови – подбайте про якісне навчання, адже саме в цих сферах дитина може домогтися чудових результатів.
Музичний інтелект
Діти з яскраво вираженими здібностями до музики. Легко сприймають мелодії й розучують пісні. Легко вчаться грати на музичних інструментах. Добре співають. Часто наспівують пісні, коли займаються чимось, або настукують різні ритми. Їх захоплюють різні звуки.
При постійному розвитку здібностей такі діти можуть досягти успіху в будь-якій з областей, де потрібний хороший слух. Це музиканти, співаки, діджеї, композитори. Запропонуйте дитині заняття в музичній школі або індивідуальні уроки з учителем. Але не наполягайте на виборі напрямку. Так, з часом дитина може змінити гру на скрипці на гітару або барабани.
Натуралістичний інтелект
Люблять тварин, найчастіше мають домашніх вихованців. Захоплюються вирощуванням рослин, люблять працювати в саду й на городі. Обожнюють проводити час на природі. Виявляють цікавість до комах, динозаврів і археології, вважають за краще дивитися науково-популярні програми по телебаченню. Колекціонують різні речі (часто – комах, камені тощо).
Це майбутні біологи, ветеринари, представники аграрних професій та інших спеціальностей, пов'язаних з природою та тваринами. З такою дитиною потрібно більше гуляти на природі, заохочувати її турботу про братів наших менших, інтерес до пізнавальних книг і програм.
Екзистенційний інтелект
Діти з глибоким мисленням, з тонким відчуттям світу. Вони постійно розмірковують про природу таких речей, про які інші діти їх віку можуть не замислюватися все життя: душа, життя після смерті, сенс існування й виникнення Всесвіту. На перший погляд можуть здаватися занадто серйозними, відірваними від реальності.
За підтримки, відсутності тиску з боку батьків, за сприяння в розвитку природних нахилів дитина може стати вченим, філософом, політиком, справжнім лідером.
Наведена вище класифікація не означає, що дитина володіє лише одним типом інтелекту. Одна людина може успішно поєднувати задатки мислителя й артиста, спортсмена й прихильника тварин. Тому не варто обмежуватися одним видом діяльності. Підтримуйте широке коло інтересів дитини, визнайте її здібності й не критикуйте, якщо вона поводиться не так, як інші.
Комментариев нет:
Отправить комментарий