вторник, 29 августа 2017 г.

Календарно – тематичне планування з літературного читання 4 клас ( за підручником М. Барної)

                                          
                                   І семестр




№ з/п
Дата
прове-
дення


Тема уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня
1







Удосконалення навичок свідомого, правильного, виразного читання вголос із дотриманням основних норм літературної вимови. Народна соціально-побутова казка.
Н.Забіла «Нам треба вчитися», українська народна казка «Найдорожчий плід», прислів’я.
П.  с. 3- 7
Усна народна творчість.

Учень/учениця:

називає з кола опрацьованих творів основні теми читання;
твори різних жанрів;
 прізвища, імена 5-6 найвідоміших українських письменників, та їхні твори, з якими ознайомились під час навчання
визначає жанр прочитаного твору: казка, легенда, вірш, оповідання, повість, повість- казка, байка, п’єса;
пояснює свій вибір;
розрізняє казку народну і літературну; пояснює спільне та відмінне у цих творах;
розрізняє прозові, поетичні, драматичні твори;
висловлює міркування про читання як важливе джерело знань; читання як цікаве дозвілля;
називає, які теми книжок цікавлять; назви улюблених творів та імена улюблених авторів.


Формування і розвиток навички читання .

Учень/учениця:

читає вголос свідомо, правильно, виразно із дотриманням основних норм літературної вимови і мовчки (усвідомлено) в оптимальному для розуміння темпі;
називає після прослуховування чи причитування твору його жанр, персонажів, факти по їхні дії та вчинки, місце та час подій. ;
 готується до виразного читання;
обирає та застосовує тон, темп, гучність читання, логічний наголос з урахуванням змісту та жанрової специфіки твору;
передає з їхньою допомогою під час читання, декламації, читання в особах, інсценізації різножанрових творів своє та авторське ставлення до змісту твору.

Літературознавча
пропедевтика.

Учень/учениця:

визначає тему й основну
думку твору;
визначає відносно завершені і самостійні частини тексту (епізоди); факти, події, персонажів, їх вчинки;
пояснює, хто герої твору, що і як про це сказано в тексті; які події, пригоди трапилися, місце та час подій, як вони пов’язані між собою;
визначає головних і другорядних персонажів твору;
пояснює й обґрунтовує
вчинки героїв та їхні мотиви;
оцінює дії та вчинки
персонажа й робить висновок про те, позитивний чи негативний            вчинок;
обґрунтовує свою думку;
підтверджує свою думку  про формування автором твору враження щодо героя твору рядками з тексту;
складає невеликі усні розповіді про життєвий шлях 2-3 письменників, події, які особливо запам’яталися;
пояснює, як, з яких джерел можна одержати біографічні відомості про майстрів мистецтва слова;
називає основні теми та жанри їх творів;
пояснює, які яскраві, влучні слова, словосполучення, вислови допомагають глибше, краще уявити картини природи, місце події, зовнішність персонажів, їхні характери, вчинки, стосунки з іншими героями;
розрізняє, визначає, обґрунтовує вивчені раніше жанрові ознаки літературних творів, які опрацьовувалися під час навчання в 2-4 класах;
наводить приклади творів відповідно до вказаного в завданні жанру; співвідносить літературний твір з його жанром.

    

Робота з художніми творами.

Народні соціально-побутові казки.
Учень/учениця:

практично вирізняє народну соціально-побутову казку серед інших казок; пояснює відмінність соціально- побутових казок від казок про тварин та героїко- фантастичних (на конкретних прикладах);
знає назви, сюжети соціально-побутових народних казок, які вивчались на уроках; читає напам’ять 1 уривок з казки (без діалогу) 35-40 слів;
 знаходить у тексті казки уривок з описом народного побуту, місця події;
називає в казках героїв,
 пояснює їхні вчинки, мотиви поведінки;
визначає персонажів, які протиставляються у казці;
робить висновок про повчальний зміст казок;
 використовує зразки мови казки в переказі, розповіді про казку, про її героїв, розрізняє фольклорну та літературну казку;
 пояснює спільне та відмінне в цих казках;
правильно називає прізвища найвідоміших письменників- казкарів та їхні твори;

Легенди.
Учень/учениця:

практично вирізняє легенду серед інших літературних творів;
називає героїв легенд, їхні риси особистості;

Вірш
Учень/учениця:

називає ознаки вірша як жанру; теми опрацьованих віршів; визначає у вірші слова, які передають почуття автора; читає напам’ять 6 поетичних творів.

Оповідання й повість.
Учень/учениця:



називає спільні й відмінні ознаки цих літературних жанрів;
обґрунтовує свій вибір (на конкретному прикладі);
визначає в оповіданні та повісті позитивні й негативні вчинки героїв (персонажів); моральний і етичний характер вчинків героїв та висловлює оцінні судження про них;
обґрунтовує свої міркування; практично розрізняє історичні оповідання для дітей,
пояснює, що в таких творах йдеться про події (людей), які відбувалися (жили) дуже давно;
читає напам’ять 1 уривок з оповідання  чи повісті  обсягом 35-40 слів;

Гумористичні твори.
Учень/учениця:

знаходить авторські слова для характеристики        героя,
створення комічних ситуацій у гумористичних         творах,
пояснює вибір автора;
 використовує авторські слова-характеристики в
розповіді про героя,
 при порівнянні        вчинків
персонажів;
робить припущення щодо того, як автор формує ставлення читача до зображуваних подій і персонажів творів,
 пояснює, що гумор допомагає доброзичливо вказати на певні особистісні якості, робить життя            яскравим,
оптимістичним, спонукає до добрих справ, а почуття гумору є позитивною властивістю особистості;

Прислів’ я.
Учень/учениця:

знає напам’ять 7-8 прислів’їв,
 розуміє їх зміст та пояснює, у якій життєвій ситуації доцільно вживати кожне з прислів’їв;
добирає і використовує
прислів’я в розповіді про героїв оповідань; співвідносить прислів’я й основну думку оповідання.

2

Розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему і основну думку твору. Складання з допомогою вчителя твору-мініатюри за прочитаним.
Л.Забашта «Людина починається з добра», В.Сухомлинський «Добре слово», прислів’я.
П. с.  8-11
3

Відображення народного побуту у соціально-побутовій казці. Місце подій у казці, особливості мови цих казок.   Відмінність соціально-побутових казок від казок про тварин та героїко-фантастичних (чарівних).
Українська народна казка «Названий батько».
П. с. 11-14
4








К. р. №1
Жанрові особливості віршів, їх тематика та проблематика. Народна притча. Самостійне визначення типу персонажа, власне ставлення до героїв твору, обґрунтування своїх думок.
І. Драч «Хіба чекати плати за добро», притча «Чарівні окуляри»
П. с. 10-18
Контрольна робота. Аудіювання.
5

Усвідомлення взаємозв’язку: письменник – талановита людина; автобіографії письменників для молодших школярів. О.Довженко «Зачарована Десна»
П. с. 18-25
6

Усвідомлення взаємозв’язку: письменник – талановита людина. Складання плану оповідання.
О.Довженко «Зачарована Десна»
П. с. 18-25
7


№1
Урок позакласного читання.
Саша Кочубей. Володарка лісу.
Хрестоматія, с. 141- 145
8

Усвідомлення взаємозв’язків:
письменник – талановита людина,  письменник – жанр. Переказ оповідання від імені одного з його героїв.
М. Коцюбинський «Нюренберзьке яйце»
П. с. 26-31
9




Напам’ять
вірш
Типи персонажів: позитивні, негативні; мотиви їхніх вчинків. Словесне малювання прочитаного.
В.Чухліб «Лісова дивина», О.Сенатович «Друже мій»
П. с. 32-35, вірш напам ять
10

Світ поезії Олесі Мамрич
Хрестоматія, с 135 -139
11

Факти, події, випадки, пригоди, характери персонажів у художньому творі, їх взаємозв’язки.
П.Утевська «Квітковий годинник»
П. с. 35- 38
12

Спостереження за авторським вибором слова у творі під час описів природи, зовнішності персонажу, характеристики героя. Складання плану оповідання та використання його для різних видів переказу.
О.Донченко «Дівчина над струмком»
( уривок із повісті «Лісничиха»)
П. с. 39- 43
13







Напам’ять
вірш
Монографічне вивчення творчості Дмитра Павличка.
Усвідомлення взаємозв’язків: письменник – тема, письменник – жанр, письменник – талановита людина.
Д.Павличко «Де найкраще місце на землі», «Яблуко», «Мурашка», «Весна», «Два кольори…»
П. с. 43-47,  вірш напам ять.
14

К. р. №2
Контрольна робота. Навичка читання мовчки.
15


№2
Урок позакласного читання.
А. Качан. Поезія.
Хрестоматія, с. 42-49 
16

Удосконалення умінь орієнтуватися в структурі оповідання.
І. Драч «Славетна співачка»
П. с. 51-53
17

Розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему і основну думку твору.
А.Давидов «Лісове озеро»
Головний і другорядний персонажі у творі, стосунки між ними. Мотиви вчинків персонажів. Тип персонажа.
М.Чабанівський «Вірний»
П. с. 54-58
18

Жанрові особливості віршів. С.Гордієнко «З Днем учителя», Т.Коломієць «Перша вчителька»
Власне ставлення до героїв твору. В.Сухомлинський «Учитель і учні»
П. с. 60-62
19

Удосконалення навички усвідомленого, у відповідному темпі читання мовчки тексту.
М.Слабошпицький «Славетний лікар Агапіт»
П. с. 62-65
20

№3
Урок позакласного читання.
Осінній марафон. Твори.
21


Напам’ять
уривок
Власне ставлення до героїв твору, обґрунтування своїх думок.
Віктор Гюго «Козета»
П. с. 66-71, уривок напам ять
22

Порівняння текстів різних жанрів.
Д.Білоус «Покрова», В.Скуратівський «Покривонько, покрий мою голівоньку»
П. с. 72-75
23

Легенда як твір-переказ про якісь події, факти, людей, оповитий казковістю, фантастикою. Герої легенд, їхні риси особистості.
Легенда «Про запорожців»
П. с. 76-77
24

Формування емоційно-оцінного ставлення до прочитаного.
Б.Грінченко «Олеся»  І частина
П. с. 78-86
25

Формування емоційно-оцінного ставлення до прочитаного.
Б.Грінченко «Олеся»  ІІ частина
П. с. 78-86
26



К. р. №3
Доповнення прозових творів.
О.Гончар «Романові яблука»
П. с. 87-91
Контрольна робота . Усний переказ
27


№4
Урок позакласного читання.
М. Савка  «Казка про старого Лева»
Хрестоматія, с. 74-79
28

Знаходження і пояснення ознак певних подій, явищ у тексті. «Українська мова в колі інших мов» (з енциклопедії), Д.Павличко «Рідна мова»
Контрольна робота . Усний переказ
29




Напам’ять
вірш
Складання творів – мініатюр на визначену тему.
В.Лучук  «Мова кожного народу»
І.Малкович «Хай це, можливо, і не найсуттєвіше…»
П. с. 96-97
30

Автобіографічне оповідання. Спостереження за авторським вибором слова для характеристики героя, створення комічних ситуацій і т.д.
О.Вишня «Перший диктант»
П. с. 98-104
Контрольна робота . Усний переказ
31

Автобіографічне оповідання. Спостереження за авторським вибором слова для характеристики героя, створення комічних ситуацій і т.д.
О.Вишня «Перший диктант»
П. с. 98-104
Контрольна робота . Усний переказ
32



№5
Урок позакласного читання.
Зірка Мензатюк «Небилиці про рукавицю»
Хрестоматія, с 107-111
33

Розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему і основну думку твору.
Притча «Терпимість», «Притча про дружбу»
П. с. 105- 106, с. 112
34

Факти, події, випадки, пригоди, характери персонажів у художньому творі, їх взаємозв’язки.
Б.Грінченко «Украла»
П. с. 106-111
35

Спостереження за авторським вибором слова під час діалогів, описів зовнішності персонажів, характеристики героїв.
Б.Грінченко «Украла»
П. с. 106- 111
36

Самостійне визначення типу персонажа, власне ставлення до героїв твору, обґрунтування своїх думок.
А.Григорук «Гра в шашки»; лічилки
П. с. 113- 116
37

Гумор як добродушний необразливий сміх, його виховний вплив на людину.
П.Глазовий «Фальшива дружба, або колективна творчість», А. Костецький «Справжні подруги»; прислів’я про дружбу.
П. с. 116-118
38

Історичні оповідання для дітей.
М.Магера «Бевка»
П. с. 119-124
39

№6
Урок позакласного читання.  
Не вмирає наша слава.
40

К. р. №4
Контрольна робота. Навичка читання вголос.
41

Удосконалення умінь самостійно визначати жанрові ознаки прочитаних творів. Складання творів – мініатюр на визначену тему.
Притча «Скалки доброти», В.Сухомлинський «Протоптали стежку»
П. с. 125-127
42

Розуміння смислових зв’язків у прочитаному тексті. Відмінність соціально-побутових казок від казок про тварин. 
«З енциклопедії про футбол», українська казка «Пригоди м’яча»
П. с. 128-130

43

Удосконалення навички усвідомленого, у відповідному темпі читання мовчки.
М.Чумарна «Лумпумчик»
П. с. 131-140
44

Знаходження і пояснення ознак певних подій, явищ, персонажів із метою їх характеристики і підготовки до виразного читання. Читання в особах.
М.Чумарна «Лумпумчик»
П. с. 131-140
45

Удосконалення умінь орієнтуватися в структурі оповідання, повісті.
«Ніхто не має права ображати людину» (За А.Усачовим), М. Носов «Як Незнайко був художником»
П. с. 141-147
46


Формування умінь підтримувати  колективну дискусію за змістом прочитаного.
«З казки про новорічний чарівників»
П. с. 151-153
47

Спостереження за авторським вибором слова у творі. Доповнення прозових творів.
О. Дерманський «Чудове Чудовисько»
П.с.153-156
48

Удосконалення умінь самостійно визначати жанрові ознаки творів, обґрунтовувати свою думку.
В.Скуратівський «Погостини»,
 Б.Лепкий «Різдво»
П. с. 157- 161
49

№7
Урок позакласного читання.
На порозі Різдво. Колядки. Щедрівки  







1 комментарий: