пятница, 24 февраля 2017 г.

Конспект уроку з математики. Тема. Лічильна одиниця — сотня. Розряд сотень. Розряд сотень. Лічба сотнями. Розрядні числа. Читання і запис трицифрових чисел.

Мета: формувати уявлення про числа в межах 1000.
Дидактична задача: актуалізувати знання нумерації двоцифрових чисел; ознайомити з новою лічильною одини­цею — сотнею, актуалізувати знання назв розрядних чисел розряду одиниць, десятків; ознайомити з роз­рядними числами — сотнями; формулювати вміння лічити сотнями, називати і записувати розрядні чис­ла; ознайомлювати з розрядним складом трицифрових чисел; формулювати вміння називати трицифрові числа за їх розряд­ним складом,  вчити записувати трицифрові числа; вдосконалювати вміння обчислювати значення виразів на кілька дій;  фор­мувати вміння розв'язувати складені задачі на прикладі задач на знаходження суми, на різницеве порівняння двох добутків та обернених до них; удосконалювати вміння знаходити частину  від числа або число за величиною його частини.
Обладнання.  Таблиці, індивідуальні картки, картки із коротким записом задач.

ХІД УРОКУ


І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
      - Ще до школи для багатьох із вас вивчення математики пов’язувалось із вивчен­ням чисел. Ви чули назви великих чисел — сотні, тисячі, мільйону, і прагнули їх застосовувати у лічбі. В першому класі ви спочатку вивчили числа в межах 10, а по­тім — у межах 100 і дуже чекали, коли будете оперувати більшими числами. Ось і на­став цей час, сьогодні на уроці ви нарешті вийдете за межі однієї сотні.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ Дії
1.             «Мозковий штурм» 
-         Як називають число, що складається з однієї цифри? З двох ? З трьох цифр ?
-          Назвіть найбільше одноцифрове число. (9)
-         Назвіть найменше одноцифрове число. (0)
-          Найменше двоцифрове число?
-         Найменше трьохцифрове число?
-         Назвіть число, що містить 8 дес.,  2 дес. 2 од., 7 од .?
-         Полічіть десятками ?

-         Які розряди містить одноцифрове число? (Розряд одиниць.)
-         Які розряди містить двоцифрове число? (Розряд десятків та розряд одиниць.)
-         Скільки одиниць становлять один десяток?
-         Назвіть розрядні числа розряду одиниць.
-          Назвіть розрядні числа розряду десятків. (10, 20...)

-          Яким числом розпочинається перший (другий; третій...) десяток? -  -  Яким числом за­кінчується перший (другий; третій...) десяток?

-          Пригадайте,  до якого розряду належать одиниці? (до І)

-         Десятки? (до ІІ)

-          Як записати число у вигляді суми розрядних доданків? (розкласти на десятки і одиниці)
-Скільки одиниць міститься в десятку?
-Скільки десятків міститься в сотні?
-А одиниць в сотні?

-         Що означає зайти половину від числа?
-Третину?
-Чверть?
-Як зайти ціле число,  якщо відома його частина?


  - Назвіть числа 7-го десятка. Яке число можна вилучити з цієї множини? За якою ознакою? (Вилучаємо число 70, оскільки решта чисел містить по 6 десятків.) Що змі­нюється в решті чисел? (Змінюються одиниці.) Збільште кожне з цих чисел на 1? Що означає додати 1? (Це означає одержати наступне число.)

2. Каліграфічна хвилинка.
1.  Перший гвинтокрил збудував інженер Юр’єв 98 років тому. Зараз за його схемою будують сучасні вертольоти по всьому світові.
2. Запишіть охайно число, що вказує  на кількість   років тому збудували вертоліт.               98
3. Записане число зменшити на 26  
4. Розкласти записані числа на суму розрядних доданків.
    90+8     20+6
3. Математичний диктант.

4. Розв’язання  задачі за коротким записом .
- Розгляньте  короткий запис задачі запис
- Складіть за ним задачу.
- Який це вид задач?
- Як ми розв’язуємо такі задачі?
-         Складіть план розв’язування
-          Чи можна розв язати дану задачу виразом?
-         Складіть його.
-         Розгляньте наступн і короткі записи
-         Чим відрізняються від попередніх?
-         Як ми називаємо такі задачі?
-         Як їх потрібно розв’язувати?
-         А цей короткий запис ?(обернена)
-         Як розв’язуємо такі задачі?

5. Запиши і обчисли приклади.
72:8*5                     12:2 +3*4        64: (15-7)
(81 – 18) :9              3*6  - 18          5*5+32:8

III. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
Ознайомлення з новою лічильною одиницею — сотнею. Лічба сотнями. Ознайомлення із розряд­ними числами
1.             Колективне виконання завдання.
-          Полічіть одиницями до 10.
-          Скільки одиниць в одному десятку?
-         Полічіть  десятками  до сотні
-          Скільки десятків  має одна сотня? А одиниць?  10 десятків = 1 сотня;  100одиниць
 Отже :В 1 десятку 10 одиниць, а в 10 десятках 100 одиниць, або сотня. Записуємо: 100 оди­ниць = 1 сотня.
Вчитель запитує, чи можна рахувати сотнями  так, як рахували простими одиницями або десятками.

!!!!! Учні рахують сотнями: 1 сотня, 2 сот­ні... до 10 сотень одній — одержимо куб — 10 сотень.
 Повідомляємо учням, що 10 сотень ста­новлять 1 тисячу.




2.             Усне колективне виконання завдання.
Звертаємо увагу учнів на те, що 10 одиниць становлять більшу лічильну одини­цю — 1 десяток; 10 десятків становлять більшу лічильну одиницю — 1 сотню; 10 со­тень становлять нову лічильну одиницю — 1 тисячу.

2.             Колективне виконання завдання № 2.
     Учні показують на рисунку одиницю, десяток і сотню; пригадують, як записують  десяток, що означає цифра нуль наприкінці запису, що означає цифра 1. Далі розгля­дають  сотню: в ній 100 одиниць; розглядають запис цього числа і поясню­ють: нуль на першому місці праворуч означає, що в цьому числі всі одиниці зібрано в десятки і окремих одиниць немає; нуль на другому місці праворуч означає, що всі десятки зібрано в площадку-сотню і окремих десятків немає; цифра 1 на третьому міс­ці праворуч означає, що в цьому числі 1 сотня.
1, 10, 100 — це розрядні одиниці. Ще раз пригадуємо співвідношення розрядних одиниць (учні розглядають рамочку вгорі). Пригадуємо назви розрядів: одиниці, де­сятки, сотні.

 Отже, розряд одиниць — це І розряд; розряд десятків — це II розряд; розряд сотень — це III розряд.

     Колективне виконання завдання.
      Поміркуйте, як назвати круглі числа — сотні. Що має бути спільним (відмінним) у на­звах цих чисел? Полічіть сотнями. Поміркуйте, як записати круглі числа — сотні?
-         Що означає цифра, записана на першому місці ліворуч?
-          Яка цифра має бути за­писана на другому місці?
-          Що вона означає? Яка цифра повинна бути записана на тре­тьому місці?
-         Що спільного в записах чисел у кожному ряду? (Лічба від 1 до 9.) Чим відрізня­ються записи чисел у кожному ряду? (В першому ряду числа — одноцифрові, у дру­гому — двоцифрові, в яких наприкінці записано нуль, це розрядні числа — десятки; в третьому ряду — трицифрові числа, це розрядні числа — сотні.) Як можна назвати ці числа? (Розрядні.)

!!!!! Жартівлива  фізкультхвилинка
-         Скільки лап у восьми коней?
-         На трьох кущах росло 18 груш , скільки груш росло на одному кущі?
-         Півень на одній нозі важить 5 кг. Скільки важить півень на двох ногах?
-         Що важче 1 кг цвяхів, чи 1 кг вати?
-         Периметр квадрата 16см. На скільки більший периметр квадрата зі стороною 4 см?

Гімнастика для очей



Ознайомлення із числами першої тисячі. Лічба в межах 1000 Запис чисел .

    Колективне виконання завдання № 5.
Учні  повинні зрозуміти, що спочатку слід назвати кількість сотень, а потім — решту числа.
     У першому стовпчику в кожній парі чисел одне й те саме число одиниць; відріз­няє їх те, що друге число — трицифрове, воно містить ще 1 сотню.
      У другому стовпчику в кожній парі чисел одне й те саме число десятків; відрізняє їх те, що в другому числі ще є 1 сотня.

Колективне виконання завдання № 6.

Опрацьовується аналогічно попередньому завданню.

 !!! Ознайомлення із особливостями читання й запису трицифрових чисел
Колективне виконання завдання № 7.
Виконання завдань № 8,9 з коментарем.

ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО      
  
 
РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
-          Із якими числами ми познайомились сьогодні на уроці?
-           Які розряди містять трицифрові числа?
-           Як називають І розряд; (одиниці)  II розряд;   (десятки) III розряд? (сотні)
-         Назвіть розрядні числа І (II; III) розряду.
-         Скільки одиниць становлять 1 десяток? (10)
-          Скільки десятків станов­лять 1 сотню? (10)

-         Скільки одиниць в 1 сотні? (100) 

1 комментарий: